|
| Debat: |
Tvillinger |
| Dato: |
26. marts 2000 |
| Fra: |
Luise Schmidt |
| Emne: |
SV: sædefødsel med tvilling A |
|
Hej Malene Jeg har godt nok heller ikke prøvet en sædefødsel, men jeg ved at min kusine blev født på den led. Hun vejede heller ikke mere end tre kilo, men min moster havde da svært ved at gå og sidde ordentlig i flere uger. Selvfølgelig er det heller ikke sjovt med et kejsersnit og de fleste siger jo også at de helst ville føde vaginalt, men jeg tror også at akut kejsersnit er ti gange værre mentalt, end et planlagt. Man har da flere smerter end når man føder vaginalt, men de fleste heler også rimelig hurtigt efter et kejsersnit. Jeg fødte mine tvillinger vaginalt og jeg kom mig da også meget hurtigt, men de der små sting jeg fik i skamlæber og i skeden de er ikke særlig skægge, og jeg har ladet mig fortælle at det er særlig slemt efter man er blevet klippet. Man har prop i endetarmen og det er utroligt smertefuldt at gå på toilettet. Jeg kan godt forstå det er svært at vælge, for man vil jo helst have at det går så smertefrit som muligt....men jeg synes også at man skal tænke på sine børn. Med venlig hilsen Luise
Den 23-03-00 20:50:00 skrev Malene Roche: >Jeg er en kommende tvillingmor med termin om 4 uger. I den forbindelse står jeg med et stort valg eftersom tvilling A tilsyneladende ligger med sædet nedad og tvilling B med hovedet nedad. Jeg er i tvivl om hvad der vil være mest sikkert både for børnene såvel som for mig idet kejsersnit er kommet på tale men sædefødselen er også en mulighed i følge jordemoder og læge. Jeg har indtil nu haft ønske om at føde dem vaginalt, men er i tvivl fordi der under sædefødseler med tvillinger hyppigere opstår komplikationer. Jeg er ikke vild med tanken om at en eventuel vaginal fødsel ender med akut kejsersnit - i så fald ser jeg mere positivt på et planlagt kejsersnit. Er der nogen der har gennemlevet sædefødsel med tvilling A? Mine børn skønnes at blive rimelige store ( ca. 3 kilo hver ). Alle svar vil uden tvivl være meget velkomne. På forhånd tak. |
|