Message view

Debat: Tvillinger
Dato: 5. oktober 2000
Fra: pia svitzer andersen
Emne: SV: Jeg er tvilling til en bror.

Min tvillingebror var svag som lille, dels var han mindre en mig, han vejede 1500 gr.- jeg vejede 2000 gram. I skolen kom han på svagbørnskoloni, han gik 2 gange i fjerde klasse. Omkring den tid vi blev konfirmeret havde han indhentet det hele og klarer sig rigtig godt nu og har altid gjort det som voksen. Jeg overbeskyttede ham, da jeg kunne se han var lille og mere svag end mig. Så måske skal du være opmærksom på aom din datter overtager en beskytter rolle.
Vi er begge meget sociale, og har altid arbejdet med både politik og med arbejde for at hjælpe andre, vi har jo altid måtte tænke på andre end os selv, så der er klart mange fordele ved at være tvilling.Vi har stadigvæk kontakt flere gange om ugen, enten mail, eller telefonopr. Vores forælde er begge døde, men vi har hinanden, det har altid været svært for vores ældre søster, der er 5 år ældre end os,vores liv og tanker var meget fælles.Men tro ikke vi ikke har sloges og skændes som andre søskende. Men vær klar over det med din søns udvikling, og endelig er det jo to børn og også af forskellig køn, men han skal nok klare sig, lad være med at sammenligne dem for meget.
Venlig hilsen Pia

Den 04-10-00 16:28:00 skrev Birte Lopez:
>Hej pia jeg har også tvillinger en pige og en dreng.
>Jeg ville gerne spørge dig om din tvilligbror udviklede sig lige så hurtigt som dig,da i var små, og hvis han var lidt senere hvornår indhentede han dig så? Mine tvillinger er meget forskellige,og drengen er ikke så kvik som pigen, men jeg håber selvfølgelig at han indhenter pigen på et eller andet tidspunk. jeg ved ikke om du kan svare mig på dette??? venlig hilsen fra en bekymret tvillingemor. BIRTe
>
>Den 17-12-99 21:31:00 skrev Pia Svitzer Andersen:
>>Hvis man selv vil, har man som tvilling, en livsledsager for livet. Min tvillingebror og jeg blev født den 15. januar 1953. Selvom vi snart er 47 år, går der sjældent mere en dag eller to, hvor vi lige ringer sammen. Vi har altid haft megen glæde af hinanden og hinandens familier. Vi er begge gift, har familier. ( Vi har ex. to drenge, der er født på samme dag), mange fælles træk i vores liv med stort socialt engagement og altid villige til at forsøge at hjælpe andre. Det ligger nok mere i vores opvækst end i vores tvillingeliv.
>>Jeg fik problemer med diabetes som 23-årig, og min bror fik det for nogle år siden. Vi har været med til undersøgelsen om diabetes og tvillinger. Det mest positive er, at man har hinanden altid, hvilket nok til tider har været svært for vores 5 år ældre søster. Nu hvor vores forældre er døde, har vi bevaret vores fælleskab.
>>Så selvom vi da har haft de skænderier som børn som andre, så er det en uvurderlig gave at være tvilling. Den største ulempe er fødselsdage, der jo ramler sammen. Til jer, der har tvillinger: Sørg for at klæde børnene i hver deres tøj, og opdrag dem til selvstændige individer.
>>Det er hårdt at få to børn på en gang, men tænk på at de børn udover jer forældre også har en ven for livet, hvis man alså vil det.
>>Held og lykke med tvillingerne. Som et ps. har vi haft utrolig mange gange med at ringe til hinanden på et og samme tidpunkt, købt de samme ting, gjort de samme ting og alligevel er vi forskellige. Men aktive i relaterede foreninger og andre ting.
>>Venlig hilsen helt sikkert fra min søde tvillingbror John Svitzer Dybart og fra mig selv Pia Svitzer Andersen.
>>Lærkenborg alle 9
>>3450 Allerød