Message view

Debat: Tvillinger
Dato: 8. februar 2001
Fra:
Emne: SV: påklædning af tøj

Hej Linda

Jeg genkender situationen fra mine drenge, der nu er 5 år. Jeg har læst fra en nylig undersøgelse, at noget af det, børn allerbedst kan lide er, når mor eller far bliver lidt i institutionen og de kan lege videre, så måske er det simpelthen bare for hyggeligt til at de ønsker at stoppe? Jeg har i hvert fald oplevet både ved aflevering og afhentning at det bliver sværere, hvis jeg har været der noget tid. Men det skulle jo nødig afholde en fra at gøre det. Min "rutine" er at samle alle deres ting og overtøj og bære det hen til udgangen. Hvis de ikke kommer, når jeg siger, vi skal gå, meddeler jeg dem, at nu går jeg, og går nedad mod udgangen. Så kommer de som regel - jeg er da endnu ikke nået ud af døren uden at de kommer løbende. Så kan de få tøjet på ved udgangen, der er de så væk fra det meste af det der kan distrahere. Det er måske ikke særlig pædagogisk sådan at "true" med at gå, da det jo ikke er realistisk, at man ville gå uden dem. Men det virker i hvert fald for mig - og jeg kan se andre benytte samme metode. Der er stor forskel på at være forældre og at være professionel i forhold til børn - også på børnenes reaktioner, og sådan skal det vel også helst være!

held og lykke,
Betina