|
| Debat: |
Tvillinger |
| Dato: |
29. juli 2002 |
| Fra: |
Anja |
| Emne: |
SV: Hver sin efterskole... |
|
Hej Cathrine!
Jeg er selv en enægget tvilling på snart 22 år, og min søster og jeg har gået i samme klasse, både i folkeskolen og i gymnasiet. Først da vi begge valgte at studerere videre til folkeskolelærer, kom vi i hver vores klasse. Vi har begge valgt de samme liniefag, hvilket kommer til at betyde, at vi i løbet af uddannelsen får en del timer sammen. Selvfølgelig har det på en eller anden måde været rart at være alene, men i starten tænkte man hele tiden på den anden. Jeg mener, at uanset om I vælger samme skole eller senere uddannelse, vil I altid i mere eller mindre grad være afhængige af hinanden, uanset hvor meget I forsøger at være forskellige. Selv om I i en vis grad udvikler hver jeres identitet, mener jeg, at man som tvilling og især som enægget tvilling altid vil være meget ens - tænk på, hvor meget enæggede tvillinger, der er opvokset hver for sig, ligner hinanden, både m.h.t. udseende, meninger og interesser! Jeg tror ikke, at det er nogen dårlig ide at vælge hver sin skole, så længe I selv har valgt det! Jeg mener, at det vigtigste som forældre til tvillinger er at lade dem selv vælge, om de vil i samme klasse eller ej. De skal nok selv sige til, hvornår de har mod på at tilbringe mere tid hver for sig. Tænk på, at som tvilling har man aldrig prøvet at være alene, og lad for guds skyld være med at bestemme over, hvornår tvillinger skal fra hinanden! Det er ret trælst som enægget tvilling jævnligt at skulle høre på andres meninger om, hvad der er bedst, det være sig uddannelsesvalg, men også ens tøjvalg. Tvillinger er som alle andre mennesker selv i stand til at tage vigtige beslutninger i deres eget liv. Det skal andre ikke bestemme - heller ikke forældre!
Tanker fra Anja |
|