|
| Debat: |
Tvillinger |
| Dato: |
8. december 2002 |
| Fra: |
Pia H |
| Emne: |
SV: sædefødsel med tvilling A |
|
Hej ja jeg svarer liiidt sent.. men måske er der andre der kan bruge mit svar. Jeg fødte tvillinger her den 6/7-2002. Og tv. A kom netop ud med numsen først. Det kom meget bag på JM og fødselslægen. Nu er de født i uge 34+2, så de var ikke så store 2032 g og 2056 g. Min nr B tvilling kom først ud 21 minutter senere som stjernekigger. Det var min 3. fødsel, og min allernemmeste 2½ time med veer, men kom i narkose efter en time. Mine enæggede tvillinge piger kom på neo. afd. pga af deres lunger. Jeg synes ikke at det var svært at få hende ud med numsen først, det var faktisk sværre at føde nr 2 pga. at hun var stjernekigger. hilsen *Pia
Den 24-03-2000 13:02:00 skrev Joan Grønning: >Kære Marlene Roche >Jeg har ikke født tvillinger ved sædefødsel, men jeg har ladet mig fortælle, at det afgørende i din situation bla. er * størrelsen på dit bækken >* om du har født før >* hospitalspersonalets erfaringer med tvillinge-sædefødsler. > >Har du født før, er dit bækken stort og skal du føde på et hospital med mange tvillingefødsler har du de bedste muligheder for at føde vaginalt i den situation, du står i. > >Men husk dog på, at ved en tvillingefødsel er det sjældent tvilling A, der får problemer, men i stedet B'eren, der jo bliver påvirket mest af dobbelte veer mv. > >Jeg fik selv et akut kejsersnit - efter 8 timers udvidelsesveer - på grund af problemer med B'erens hjertelyd, og det ville jeg ikke anbefale for nogen. Jeg havde det som dig - jeg ville så gerne føde vaginalt... > >Uanset hvad du vælger, vil jeg dog ønske dig held og lykke. > >Med venlig hilsen >Joan Grønning >forfatter til Bogen om Tvillinger >og formand for Tvillingeforeningen Freja > > > >**** > >Den 23-03-00 20:50:00 skrev Malene Roche: >>Jeg er en kommende tvillingmor med termin om 4 uger. I den forbindelse står jeg med et stort valg eftersom tvilling A tilsyneladende ligger med sædet nedad og tvilling B med hovedet nedad. Jeg er i tvivl om hvad der vil være mest sikkert både for børnene såvel som for mig idet kejsersnit er kommet på tale men sædefødselen er også en mulighed i følge jordemoder og læge. Jeg har indtil nu haft ønske om at føde dem vaginalt, men er i tvivl fordi der under sædefødseler med tvillinger hyppigere opstår komplikationer. Jeg er ikke vild med tanken om at en eventuel vaginal fødsel ender med akut kejsersnit - i så fald ser jeg mere positivt på et planlagt kejsersnit. Er der nogen der har gennemlevet sædefødsel med tvilling A? Mine børn skønnes at blive rimelige store ( ca. 3 kilo hver ). Alle svar vil uden tvivl være meget velkomne. På forhånd tak. |
|