|
| Debat: |
Tvillinger |
| Dato: |
25. maj 2006 |
| Fra: |
Mette |
| Emne: |
SV: Soevnmangel |
|
Kære Anne, DET BLIVER NEMMERE - HOLD UD!! Jeg er selv mor til tvillinger på knap et halvt år. Vi havde samme problemer i starten, vi opdagede dog at begge tvillinger faldt mærkbart nemmere til ro, hvis de var tætte på vores krop! Derfor valgte vi at trodse ALLE anbefalinger og lod børnene sove hos os i dobbeltsengen. Vi rykkede den ene side af sengen op langs væggen så tvillingerne kunne ligge der uden at trille ud, og jeg (mor) lå tæt op ad dem. Ind i mellem lå den ene på min mands bryst - hvor der var trygt og rart - tæt ved hjertet -. Jeg kan kun anbefale dig det. Når der skulle ammmes lagde jeg bare barnet til mens vi begge lå ned, på den måde forstyrrede det mindst muligt. Den "svære" tvilling har tilbragt mange nætter med mit bryst i sin mund den halve nat, men vi voksne har fået vores søvn og på denne måde har vi bedre kunne håndtere at den ene tvilling havde kolik de første tre-fire måneder! I skal naturligvis være forsigtige så i ikke kommer til at lægge jer på børnene, men min sundhedsplejerske siger, at hun aldrig har hørt om nogen som kom til det!! Sørg dog for at børnene ligger med deres egen dyne og pas på de ikke bliver for varme og/eller får dynerne over hovedet!! Da vores børn var ca. 3-4 måneder begyndt evi - uden problemer - at lægge dem i deres egen seng. Jeg VED, at vi gjorde det bedste for alle parter. Børnene var trygge og vi fik søvn. Mange udviklingspsykologer påstår desuden, at babyer bedst af at være tæt på forældrene om natten også!! Jeg vil også råde dig til at få etableret en god rytme fra starten af. Væn børnene til at sove i barnevognen. På den måde får du et lille slip i dagens løb. Begynd også med at "putte" børnene om aftenen på det samme tidspunkt. I kan evt. etablere nogle rutiner. Vi bader ungerne hver aften mel. 18-18.30, mader, pusler, leger, hygger til de er SEGNEFÆRDIGE ved 19-19.30 tiden. et vigtige er at gøre det samme hver aften!! Herefter bliver de ammet 2-3 gange indtil de vågner kl.6.00..
Det kan også være, at dit ene barn har fået kolik. Vi opdagede for sent, at man faktisk kan gøre noget ved det! I kan prøve tage barnet til zoneterapeut - det skulle efter sigende udvirke mirakler (spørg sundhedsplejersken om hun kan anbefale en)..
Til sidts vil jeg tilføje, at det er normalt, at man bliver lidt misundelig på dem, som kun har et barn, men jeg lover dig, at det ændrer sig! Allerede nu høster for alle de vågne nætter. Vores tvillinger er begyndt at orientere sig mere og mere mod hinanden, og vi kan se de kommer til at får så megen glæde af at være to. Det vil vi ikke bytte for noget i verden!
De første par måneder var jeg dog ufatteligt fortvivlet. Jeg følte mig så splittet, for hvordan giver man opmærksomhed til to børn på een gang. Nu glædes jeg over deres samspil, og jeg ved at vi har meget mere godt i vente!! DET HELE VENDER, NÅR BØRNENE ER OMKRING 4-5 MÅNEDER! HOLD UD!! Køb en bæresele og lad det "svære" barn være i kontakt med dig eller din mand så ofte som muligt... Barnet har sikkert et større behov for fysisk kontakt end sin medtvilling. Sådan var det også med mine børn. Forestil dig, hvor chokerende en oplevelse det må være pludselig at skulle forholde sig til larm, lys etc. 'efter at have levet en tryg tilværelse i mors mave!!
Hmm, held og lykke med det hele. Det ER en velsignelse med tvillinger, bare vent!
Venlig hilsen Mette
Den 20-05-2006 18:07:27 skrev Anne Nieling:
>Min mand og jeg har faaet tvillinger - de er nu 16 dage, >og vi er begge allerede nu ved at blive halvt sindsyge af >mangel paa soevn. >Den ene tvilling er nem. Den anden er svaer at faa til at >falde til ro - graeder meget, er kun rolig paa armen (24 timer >i traek). >Jeg tager hele tiden mig selv i at taenke: Bare det kun havde vaeret >ét barn! >Der er ingen tid til at nyde barnet/boernene og vi er som sagt begge >allerede nu nedkoerte af mangel paa soevn. >Hvad goer/gjorde I andre? > >mvh. Anne Nieling |
|