Message view
    
Debat: Tvillinger
Dato: 2. februar 2000
Fra: Pia Frederiksen
Emne: Uventet tvillingemor...for tidlig fødte i 29.uge.

Hej tvillingeforældre. Jeg blev i maj 96´mor til 2 dejlige, men desværre alt for små piger.Efter scanning i 19. uge, og samlige kontrolbesøg hos læge og jordmoder, fik vi kun det svar, at alt var iorden. Men nej! I 29.uge begyndte der at løbe grønt fostervand, og jeg ringede til hospitalet. Jeg fik af vide at fødslen nok var igang og skulle vente på ambulancen.Jeg blev scannet igen, og lægen fortalte at han ikke kunne se om der var 2 el.3 fostre!?!.Jeg blev overflyttet til "Riget", og efter en dramatisk nat, besluttede de at det kunne være livsfarligt for "børnene", hvis jeg bar dem længere, og jeg fik kejsersnit senere om formiddagen. Vi fik 2 små enægget piger på 1420 og 1430 g, som blev indlagt på Neonatalafd. Jeg fik dem først at se 8 timer senere, da de lå i deres kuvøser, med slanger, ilt, og div. alarmer på. Det var skrækkeligt at se, og jeg prøvede på ikke at knytte mig til dem, for vi fik dem jo nok ikke med hjem. Men efter 9 ugers opslidende hospitalsophold, var de endeligt robuste, og sunde nok, til at vi kunne starte en dagligdag hjemme. Efter samtale med en socialrådgiver på Rigshospitalet, som oplyste om de forskellige tilbud vi kunne få af hjælp pga. deres for tidlig fødsel og hele det "umenneskelige" forløb, troede vi på at det hele nok skulle gå. Men der troede vi forkert. Vores hjemkommune afslog alle vores ønsker, og først efter vi havde skabt kontakt til forskellige indstanser, samt Hanne Reintoft(kendt fra radioen), gik kommunen endelig med til at vi kunne få 5 gange rengøringshjælp! Ihh tak! Jeg føler virkelig at være blevet trådt på, og ikke taget alvorlig af mange, i de stunder hvor det virkelig galdt. Jeg vil meget gerne høre fra andre, som evt. har prøvet noget lign. vores. Jeg vil da lige slutte med at fortælle, at vores piger i dag, har vokset sig til "normal" str.,og fungere godt i det daglige, men at det har været 4 svære år, hvor vi også har brugt besteforældre som "aflastning", for at finde tid til hinanden, da parforholdet også kommer på en hård prøve. Jeg glæder mig til at høre fra jer. Hej fra Pia.