Message view
    
Debat: Tvillinger
Dato: 6. april 2000
Fra: Kirsten Saward
Emne: Amning - en ad gangen

Grunden til at jeg vil skrive et inlæg er at jeg var overrasket over at der ikke er nogle inlæg om amning og fordi jeg gerne vil dele min erfaring med andre tvillingemødre (som måske kan drage nytte af den.

Jeg er mor til Jack 3 ½ og Daisy & Charlie 9 mdr (født med 6 minutters mellemrum).

Jeg ammede Jack i et halvt år, så jeg var ikke bange for at skulle amme to, men nervøs for hvordan jeg skulle amme dem samtidig. Jeg ammede de to små samtidig på hospitalet, og I et par dage da jeg kom hjem, men jeg kunne simpelthen ikke sidde behageligt og holde styr på dem. Jeg besluttede mig for at prøve en ad gangen.

Jeg ammede den der vågnede først og nummer to måtte så vente eller blive vækket - nej hvor synd for det lille pus at skulle vækkes . Jo det var hårdt I de første par uger, og selvfølgelig var der gråd, men det var besværet værd. Jeg brugte deres autostole som kunne vippe, eller deres far (når han var hjemme) til at "underholde" mens nummer to ventede på sin tur. Var de lige hurtige til at spise?? Nej, Daisy var hurtigst, og holdt op med at sutte når hun var mæt, Charlie kunne godt lide at hyggesutte, så da jeg fandt ud af det fik han en sut (hvad man så synes om det er jo individuelt, men det hjalp os). Jeg ammede Daisy og Charlie fuldt ud i 8 uger, og så synes jeg det var for meget og begyndte at give dem modermælkserstatning en gang om dagen. Jeg gav dem kl. 22.00 for der var jeg rigtig træt og så sov de lidt bedre. Jeg erstattede så efterhånden et modermælksmåltid om måneden med erstatning indtil lige efter jul (hvor de var 6 mdr.) hvor jeg så stoppede helt, de sov om natten og fik til slut kun en "hyggetår" om morgenen. Det skal lige siges at jeg ikke kunne have klaret at amme overhovedet hvis det ikke havde været for deres far , som simpelthen ordnede alt andet I huset, vaske op, gøre rent, købe ind og lave mad til os allesammen - samtidig med at han gik på arbejde.

Som konklusion, det kan lade sig gøre at amme en ad gangen og jeg synes ikke man som tvillingemor skal føle at man er mindre værd fordi man ikke kan magte begge to på en gang (det gjorde jeg, men kun i et kort øjeblik).


Kærlig hilsen fra

Kirsten og familie i Cambridge, England (hurra for internettet).