Message view
    
Debat: Tvillinger
Dato: 8. november 2000
Fra: Dorte Glad
Emne: Den hurtige dreng og den stille pige

Som Forældre til tvillingerne Mie og August har vi i øjeblikket en del overvejelser i forhold til deres tvillingeskab.
Vores dreng August har fra fødslen været en, der krævede sin ret. Dvs. at han som spæd græd meget og helst ville være på armen hele tiden. Han er idag meget kvik, men også meget følsom. Vores datter Mie har fra starten været meget stille og meget nem at omgås. Så nøjsom, at det mange gange har givet anledning til tanker, om vi har delt sol og vind lige. Det er ligeledes den samme problematik, der viser sig nu. De to har gået i både vuggestue og børnehave sammen, men Mie har hele tiden været meget stille og går gerne for sig selv. Hun går da ind og ud af nogle lege engang imellem, men at være en del af en større gruppe betyder tilsyneladende ikke så meget for hende. Hun har dog haft en del problemer med sit sprog og både pædagoger og de andre børn har haft svært ved at forstå , hvad hun siger. August taler desuden gerne for hende, hvis han får lov, hvilket han naturligvis bliver standset i, både herhjemme og i børnehaven. Hvis vi inviterer pige-legekammerater med hjem, er det August, der leger med dem. For nylig spurgte jeg begge to, om der var nogle børn i børnehaven, som de gerne ville have med hjem for at lege og hertil nævnte August straks navnene på 2-3 børn, som han gerne vil have med hjem. Mie svarede "ikke nogen". Herefter spurgte August selv "om hun gerne ville lege med ham" hvortil hun straks svarede "ja!" og de blev herefter enige om, at August var Mies bedste ven. Det er selvfølgelig en meget stor og rørende kærlighedserklæring imellem et sæt tvillinger.
Er der andre, som vil dele lignende oplevelser med at den ene tvilling er meget udadvendt og til tider dominerende, og den anden er indadvendt og har nok i den andens selskab. Vi har naturligvis også spekuleret på om det er Mies sprogproblemer, der gør at hun ikke har lyst til at snakke så meget med de andre, og hun er indstillet til en talepædagog-undersøgelse i børnehaven. Desværre har børnehaven ikke de fornødne ressourcer til at skille børnene ad i løbet af en dag lige som de gjorde det i vuggestuen. Det har meddelt os på en forespørgsel, vi har naturligvis også overvejet at skille dem, hvilket vi alligevel slet ikke ville kunne få os selv til. Vi glæder os til at høre fra nogen. Mange hilsner fra Dorte og Lars Glad.
Til Abelone Glahn: Tak for denne glimrende hjemme-side og ikke mindst den fremragende bog "De første 10 år med tvillinger". Den er både oplysende, humoristisk og menneskeklog på samme tid. Jeg vil iøvrigt meget gerne sende en kopi af "De gode råd til barselsgangen ved tvillingefødsler",som står i bogen(Jeg mener de var udgivet af foreningen Forældre og fødsel) Jeg er 100 % sikker på at personalet på barselsgangen ikke havde kendskab til disse råd da jeg fødte mine tvillinger i 1997. Det kan selvfølgelig være endnu et spørgsmål om ressourcer, men det er da værd at prøve hvis du tillader det.