Message view
    
Debat: Tvillinger
Dato: 8. januar 2001
Fra: Mette Jensen
Emne: Tvillingers påklædning

Jeg har blot en kommentar til indlægget om tvillingers identitetsfølelse ved ens påklædning. Jeg er 32 år og mor til to tvillingepiger (ej enægget)på 4 år. Indtil videre bliver de stort set klædt ens. Dog med enkelte undtagelser, som f.eks. forskellige farver huer, hårelastikker mm. så pædagogerne kan se forskel på lang afstand.
Påstanden om at tvillinger ikke kan få egen identitetsfølelse, hvis de klædes ens, er jeg kun til dels enig i. Jeg er enig, hvis det drejer sig om enægget tvillinger, da disse jo nemt forveksles pga det ens udseende. Man kunne her "snyde" lidt ved at klæde dem i hver sin farve sådan at man så om ikke på den måde kan kende forskel. Men når det drejer sig om tveægget tvillinger så synes jeg sagen stiller sig anderledes. Tveægget tvillinger (der ikke ligner hinanden) kan efter min mening godt klædes (næsten) ens mens de er små. De forveksles jo ikke, idet de jo netop ikke ligner hinanden. De kan jo være præcis ligeså forskellige som alle andre søskende. Det eneste de har tilfældes er, at de er født samtidigt. Så, hvis ellers (sikkert velmenende) mennesker kunne "glemme" at det er tvillinger de har foran sig, men i stedet 2 piger, der godt nok er søstre, men ellers ser vidt forskellige ud, så kan jeg ikke se at børnene skulle få nogle problemer med identitetsfølelsen.
Oftere er det jo udenforstående, der presser på for at få tvillinger gjort ens - uanset om de overhovedet ligner hinanden eller ej. Jeg synes, at det for nogle er blevet lidt af en "kæphest", at tvillinger absolut skal klædes vidt forskelligt. Jeg kan se på mine piger, at de siger at de skal have forskelligt tøj på. Når jeg spørger hvorfor det, så svarer de, at "de voksne siger det og at de ikke kan kende forskel". Og dette hører de i børnehaven på trods af at de i udseende er meget forskellige. Så, hvor er det egentligt at børnene har denne mening fra? De har indtil nu ikke udtrykt et personligt ønske om at klædes uens. Men som det kan ses af førnævnte citat, så har det til gengæld stor indflydelse når voksne, pådutter børnene deres egne (overpædagoiske) normer for beklædning til tvillinger. Husk på, at tvillinger ikke bare er tvillinger. Der er enægget tvillinger og tveægget tvillinger, som oftest er vidt forskellige i udseende, interesser, væremåde, temperament etc.