Message view
    
Debat: Tvillinger
Dato: 13. juli 2001
Fra:
Emne: Vores første år med tvillinger

Pyha, så nåede vi igennem det første år med vores tvillinger. Vi havde i forvejen 4 børn, da vi besluttede os for en efternøler, som så blev til to herlige unger. Altså kan man ikke sige, at vi ikke havde erfaring med børn, da de blev født. Men hvor er det bare et enormt arbejde at få to på en gang. Min mand har kontor herhjemme og har derfor kunnet deltage i pasningen - og det har simpelthen været en nødvendighed. Vi ville bare ikke give vores to guldklumper mindre opmærksomhed og omsorg, end de andre fire havde fået. På længere sigt blev vores situation uholdbar, fordi min mand måtte arbejde om natten. Vi sagde derfor ja-tak til en tvillingehjælp, og fik en ung pige på 18 tilbudt fra vores lokale beskæftigelseskontor. Hun havde imidlertid så store personlige problemer, at det var fuldstændig uoverskueligt at skulle tage sig af hende også. Vi sagde til hende, at vi nemt kunne klare børnene alene nu, og at hun ikke skulle komme mere. (Vi ville jo ikke give hende endnu et nederlag ved at sige, at vi ikke kunne bruge hende). Nu er vores børn så blevet et år, og skal snart starte i dagpleje. Vi kom helskindet igennem, og alt er meget nemmere nu. Det er slet ikke noget problem at passe dem alene. Men jeg kan godt spekulere på hvordan andre klarer en hverdag, med en mand på job. Jeg forstår ikke, hvorfor tvillingefamilier ikke tilbydes en bedre hjælp end de gør. Tvillingebabyer må da, alt andet lige, få mindre opmærksomhed, omsorg mv, hvis mor skal passe dem uden hjælp. Og det giver dem en ringere start her i livet en børn født enkeltvis.