Message view
    
Debat: Tvillinger
Dato: 4. september 2003
Fra: Annette Flagstad
Emne: Skolestart

Hej Marianne,

Jeg har selv 2 piger på nu 9 år. Jeg er også tilhænger af forskellighedsprincippet, hvilket i vores tilfælde er nemt, da vores piger på mange måder er meget forskellige.

Da mine piger var 5 år, var den ene ikke så moden som den anden. De gik på samme stue i børnehaven, men A legede mest med drenge, der var 1 år yngre end hende selv. Hun var ikke så moden som de andre 5-årige. Hendes evner, motorik og gå-på-mod fejlede imidlertid intet.
Vi var dog meget i tvivl, måske var det bedre for hende at vente 1 år længere med skolen, men synes også det ville være synd, da hun jo gerne ville starte i skole.

Efter lange overvejelser besluttede vi os for, at de skulle starte i børnehaveklasse samtidigt, da de blev 6 år. Vi har dog aldrig overvejet at lade B vente. De kom (i øvrigt efter egne ønsker) i hver sin klasse. A synes i starten, at det var "temmelig kedeligt" at skulle sidde stille så meget - hun elskede jo de "vilde lege". I løbet af børnehaveklassen skete der en utrolig udvikling med A, og der var da heller ingen tvivl om, at hun efter endt skoleår var klar til første klasse. De går nu begge i 3. klasse, har hver sine venner og klarer sig begge rigtig godt både fagligt og socialt, og de har aldrig været ofre for sammenligning.

For os, der ikke kender dit barn, er det imidlertid svært at råde dig, men tænk på følgende:

Det er altid muligt, at gå børnehaveklassen om, hvis dit barn ikke er modent nok til første klasse. I gamle dage, blev det betragtet som et nederlag, hvis et barn skulle gå om i skolen, og sådan ser man heldigvis ikke på det i dag. Børnehaveklassen er til for at forberede børn til skolen og indlæring og modne dem. Jeg mener, at det vil være meget forkert at holde Amalie tilbage for at undgå at Marie bliver ked af det. Da de allerede går på hver sin stue i børnehaven og dermed er vant til at færdes hver for sig, tror jeg, at begge dine piger hurtigt vil acceptere en eventuel forskel mht. skolebegyndelse – hvis det altså bliver nødvendigt at lade Marie vente.

Håber, at du kan bruge mit indlæg i dine overvejelser.

Hilsen
Annette