Message view
    
Debat: Tvillinger
Dato: 1. oktober 2004
Fra:
Emne: SV: Enæggede tvillinger = kejsersnit?



Den 05-04-2002 10:29:52 skrev Annica:
>Min veninde venter enæggede tvillinger og hun har fået af vide at der kun er en lille chance for at hun kan føde normalt.
>Grunden dertil er, at risikoen for at Tv. B kommer til at lide af iltmangel er ret stor, fordi de er enæggede og at der er risiko for at moderkagen løsner sig før Tv. B bliver født.
>Selv har jeg tveæggede tvillinger og jeg har aldrig hørt at der skulle være større risiko ved en fødsel af enæggede, end ved tveæggede.
>
>Jer med enæggede: Hvordan har I født og hvad har I fået af vide?
>Er der noget om snakken?
>
>KH. Annica.


Jeg fødte "et set" eneggede tvillingpiger 13. august i år på Gentofte Sygehus ved normal fødsel. Det forløb meget fint. Dog oplevede vi også at det var stressende for tvB, og jeg var derfor glad for at have fået en epiduralblokade sådan at jeg ikke var svekket af smerter fra veerne og dermed kunne give den maksimalt under presseperioden sådan at den første kom hurtig ud (på 40 min...). Ved ikke hvordan det er at tage kejsersnit, men de siger jo at man får smerterne bagefter - og det har man absolut ikke brug for - det er der det hårde arbejde starter! De første 3 uger er ret hårde...