Post message
Debat:
Tvillinger
Navn:
E-mail:
Send mig en e-mail når der bliver svaret på mit indlæg
Send mig en e-mail når der er nyt i dette emne
Send mig en e-mail når der er nyt i denne debat
Send mig venligst ingen e-mail
Emne:
Besked:
Den 02-09-2003 09:05:26 skrev Birthe Thyrre Sørensen: >Kære Cathrine >Jeg er voksen enægget tvilling. Jeg har som ung stået i samme situation som dig >blot var det sådan at min søster og jeg bestemte at vi ville på hver vores højskole. >Vi havde gået sammen altid, siddet sammen i skolen og lige som du og din søster blevet >kaldt begges navne. For vores vedkommende blev det til Bir-Inger.Vi besluttede sammen >da vi var ca 16 år at Inger skulle være pædagog og jeg skulle være lærer, og at vi ville >på hver vores højskole. Det kom vi. Og det blev for os begge en fantastisk oplevelse. >Jeg oplevede i starten af opholdet et stort savn indeni, som naturligvis påvirkede mig, >men netop højskolen, er sikkert den bedst mulige måde >at blive " skilt" på, fordi man her har et større fælleskab at indgå >og der bliver lagt megen vægt på at alle indgår i fælleskabet. Det styrkede min identitet >som mig selv at være på højskolen.Som jeg sagde, da jeg tog fra højskolen: de er de bedste >måneder i mit liv. Senere flyttede jeg på kollegie og tog HF og begyndte på >lærerseminariet. På dette tidspunkt flyttede min søster på samme kollegie og vi var mere sam- >men igen,hvilket gjorde at jeg igen blev set og mødt som tvilling og ikke bare mig selv.Og selvom >jeg fik en større sikkerhed som mig selv på højskolen, så er det afhængigheds- >forhold der er opbygget gennem barndommen meget meget svært at slippe af med, ligesom de roller >man indtager ( har fået ) i tvillingerelationen præger ens personlighed meget. Og det >handler for alle mennesker om at kunne blive sig selv. Her har vi som tvillinger en særlig svær opgave >men også en stor gave at have en så lig person at spejle i( det kan også være meget provokerende) >Det er en stor livsopgave som tvilling at adskille >selvet ud fra hinanden. Du og din søster ønkes alt mulig held og lykke i Jeres adskillesproces. >Har du og/eller din søster brug for en samtale er du/ I velkomne til at maile. Jeg er folkeskolelærer >og har diplom i pædagogik/psykologi og har arbejdet med min egne adskillelsesproces i mange år. >Kærlig hilsen >Birthe > >Den 25-07-2002 20:54:31 skrev Cathrine: >>Hej folk derude! >>Jeg står i en situation at jeg er så heldig, >>at jeg skal på efterskole efter sommerferien... >>Det sammen skal min søster. Men da vi altid har været >>sammen, i samme klasse, og i det hele taget altid gået sammen, >>så tænkte vi - hvorfor ikke tage et år hver for sig...? >>Det har vi jo så besluttet os at gøre nu.... >>Den største grund er nok, at vi gerne vil have vores egen identitet, >>og i det hele taget bare prøve at være os selv... >>Vi har forresten på et tidspunkt blevet kaldet CamillaCathrine >>hvilket var ret så ulideligt.... >>Nå men det jeg egentlig ville høre, var om der er nogen der har prøvet det >>samme, nemlig at have været i den heldige situation, at for første gang i >>sit liv kunne være sig SELV....? >>Dette er samtidig en opfordring til forældre, som overvejer at sætte >>deres tvillinger sammen... Det er nok det bedste for dem i starten >>af deres skole tid, men senere hen, tror jeg det ville blive for irriterende >>for dem begge to, da de kommer til at så i en situation, hvor de skal være dem >>selv og ikke en "ArneBjarne", ellers bliver de aldrig selvstændige... >>Hilsen Cathrine >>