Post message
Debat:
Tvillinger
Navn:
E-mail:
Send mig en e-mail når der bliver svaret på mit indlæg
Send mig en e-mail når der er nyt i dette emne
Send mig en e-mail når der er nyt i denne debat
Send mig venligst ingen e-mail
Emne:
Besked:
Den 25-05-2006 11:50:12 skrev Mette: > >Kære Anne, >DET BLIVER NEMMERE - HOLD UD!! Jeg er selv mor til tvillinger >på knap et halvt år. >Vi havde samme problemer i starten, vi opdagede >dog at begge tvillinger faldt mærkbart nemmere >til ro, hvis de var tætte på vores krop! >Derfor valgte vi at trodse ALLE anbefalinger >og lod børnene sove hos os i dobbeltsengen. >Vi rykkede den ene side af sengen op langs væggen >så tvillingerne kunne ligge der uden at trille ud, >og jeg (mor) lå tæt op ad dem. Ind i mellem lå den > ene på min mands bryst - hvor der var trygt og rart - tæt ved hjertet -. >Jeg kan kun anbefale dig det. >Når der skulle ammmes lagde jeg bare barnet til mens vi begge lå ned, >på den måde forstyrrede det mindst muligt. Den "svære" tvilling har > tilbragt mange nætter med mit bryst i sin mund den halve nat, >men vi voksne har fået vores søvn og på denne måde har vi bedre kunne > håndtere at den ene tvilling havde kolik de første tre-fire måneder! >I skal naturligvis være forsigtige så i ikke kommer til at lægge jer på børnene, >men min sundhedsplejerske siger, at hun aldrig har hørt om nogen som kom til det!! >Sørg dog for at børnene ligger med deres egen dyne og pas på de ikke bliver for varme >og/eller får dynerne over hovedet!! Da vores børn var ca. 3-4 måneder begyndt evi - uden problemer - at lægge >dem i deres egen seng. Jeg VED, at vi gjorde det bedste for alle parter. Børnene >var trygge og vi fik søvn. Mange udviklingspsykologer påstår desuden, at babyer bedst af at være >tæt på forældrene om natten også!! >Jeg vil også råde dig til at få etableret en god rytme fra starten af. Væn børnene >til at sove i barnevognen. På den måde får du et lille slip i dagens løb. Begynd også med at >"putte" børnene om aftenen på det samme tidspunkt. I kan evt. etablere >nogle rutiner. Vi bader ungerne hver aften mel. 18-18.30, mader, pusler, leger, hygger til de er SEGNEFÆRDIGE ved 19-19.30 tiden. >et vigtige er at gøre det samme hver aften!! Herefter bliver de ammet 2-3 gange indtil de vågner kl.6.00.. > >Det kan også være, at dit ene barn har fået kolik. Vi opdagede for sent, at man >faktisk kan gøre noget ved det! I kan prøve tage barnet til zoneterapeut - det skulle >efter sigende udvirke mirakler (spørg sundhedsplejersken om hun kan anbefale en).. > >Til sidts vil jeg tilføje, at det er normalt, at man bliver lidt misundelig på dem, som kun har >et barn, men jeg lover dig, at det ændrer sig! Allerede nu høster for alle de vågne >nætter. Vores tvillinger er begyndt at orientere sig mere og mere mod hinanden, og vi kan se >de kommer til at får så megen glæde af at være to. Det vil vi ikke bytte for noget i verden! > >De første par måneder var jeg dog ufatteligt fortvivlet. Jeg følte mig så splittet, for hvordan >giver man opmærksomhed til to børn på een gang. Nu glædes jeg over deres samspil, og jeg ved at vi har meget mere godt i vente!! >DET HELE VENDER, NÅR BØRNENE ER OMKRING 4-5 MÅNEDER! HOLD UD!! Køb en bæresele og lad det "svære" barn være i kontakt med >dig eller din mand så ofte som muligt... Barnet har sikkert et større behov for fysisk kontakt end sin medtvilling. Sådan var det også med mine >børn. Forestil dig, hvor chokerende en oplevelse det må være >pludselig at skulle forholde sig til larm, lys etc. >'efter at have levet en tryg tilværelse i mors mave!! > >Hmm, held og lykke med det hele. Det ER en velsignelse med >tvillinger, bare vent! > >Venlig hilsen Mette > >Den 20-05-2006 18:07:27 skrev Anne Nieling: > >>Min mand og jeg har faaet tvillinger - de er nu 16 dage, >>og vi er begge allerede nu ved at blive halvt sindsyge af >>mangel paa soevn. >>Den ene tvilling er nem. Den anden er svaer at faa til at >>falde til ro - graeder meget, er kun rolig paa armen (24 timer >>i traek). >>Jeg tager hele tiden mig selv i at taenke: Bare det kun havde vaeret >>ét barn! >>Der er ingen tid til at nyde barnet/boernene og vi er som sagt begge >>allerede nu nedkoerte af mangel paa soevn. >>Hvad goer/gjorde I andre? >> >>mvh. Anne Nieling