Anmeldelse af Trine Koldings bog

Vind denne bog!
Vi udlodder 5 bøger blandt de forældre, der bidrager med gode råd til andre tvillingeforældre på www.tvillingetips.dk
inden 1. november 2009

Førstehjælp til travle børnefamilier
af Lotte Kirkeby Hansen

Drop glansbillederne!

Forestillingerne om det perfekte liv med børn er mange. Inden man selv får nogen af slagsen, kigger man sig omkring og tænker, at så svært kan det sgu da ikke være, og nu må de der klynkende nybagte forældre da lige tage sig sammen. Men for de allerfleste, i hvert fald de ærlige, får piben hurtigt en anden lyd, når man selv får børn – og ikke mindst, hvis storken er i sit gavmilde hjørne og har hele to babyer med på en gang. Derfor er det trygt og godt at vide, at ’Førstehjælp til travle børnefamilier’ er skrevet af en mor til tvillinger – og selv om forfatteren, Trine Kolding, faktisk lever af at rådgive virksomheder og medarbejdere om prioritering af tid, befandt hun alligevel på Herrens Mark, da hun for tre år siden selv fik tvillinger. Og det er blandt andet de erfaringer, der ligger til grund for hendes seneste bog, som selv den mest fortravlede børnefamilie burde bruge et par timer på at læse.

For de allerfleste børnefamilier er tid en mangelvare, og mange udearbejdende forældre lever med følelsen af at tage for tidligt fra arbejde og alligevel komme for sent hjem. Og den dårlige nyhed er, at tiden aldrig vil komme af sig selv i tilstrækkelig store mængder. Men der er også en god: Ved hjælp af lidt omtanke og nogle af de glimrende værktøjer, modeller og øvelser, som Trine Koldings bog er så rig på, kan få sit daglige maratonløb til at handle om andet end ren og skær overlevelse.

For eksempel kan man (snart) på www.trinekolding.dk hente en elektronisk udgave af et tids- budget, som man kan udfylde online eller printe, og som kan hjælpe en med at give børnefamilielivet et serviceeftersyn, som sandsynligvis vil afsløre, at der altså ikke er tid til det hele, og at man bliver nødt til at prioritere – benhårdt. Måske ryger den ugentlige rengøring, måske bliver der hverken tid eller råd til luksusferierne, måske ryger forestillingerne om, at man er superwoman og superman, der kan klare det hele og til alle tider stå distance i en sammenligning med de retoucherede succes-familier, som den kulørte presse er ved at svømme over af. Men det kan ingen – og måske slet ikke tvillingefamilier, der allerede inden fødslen er bagud på points, når det gælder overskud til hårfjerning, hjemmebag og hovedrengøring.

Projekt børnefamilie tager tid, og livet med børn er ingen strøgtur. Men med Trine Koldings glimrende og meget praktisk anvendelige bog i hånden er man godt klædt på til at skifte nogle af de dårlige og tidskrævende vaner ud med nogle, der er bedre for ungerne – og ikke mindst for deres fortravlede forældre.
Trine Kolding med sine - og husbondens - tvillinger

tilbage til forsiden